Organizatorem Wokalnego Kursu Mistrzowskiego zwanego dalej Masterclass jest Fundacja na rzecz Kultury i Sztuki AVANGART.
Miejsce: Łódzki Dom Kultury (ul. Romualda Traugutta 18, 90-113 Łódź)
W Masterclass prowadzonym przez Maestrę Brunę Baglioni, Martę Kosielską i Michała Lenarcińskiego mogą wziąć udział studenci i absolwenci wydziałów wokalnych i wokalno – aktorskich uczelni muzycznych oraz wyróżniający się uczniowie średnich szkół muzycznych z całej Polski.
Uczestnicy są zobowiązani do przygotowania dowolnej partii z trzech oper W. A. Mozarta:
Wesele Figara
Don Giovanni
Cosi fan tutte
Program Masterclass przewiduje codzienną pracę z pedagogami w dniach 14 – 18 listopada 2022 w godzinach 10:00 – 14:00, 17:00 – 20:00. W tym czasie opracowywane i udoskonalane będą partie wokalne wybrane przez uczestników, zgodnie z indywidualnymi potrzebami. Każdy uczestnik będzie pracował nad techniką wokalną z Maestrą Bruną Baglioni, natomiast nad stroną muzyczną, aktorską i interpretacją postaci z dyrygentką Martą Kosielską i reżyserem, krytykiem muzycznym Michałem Lenarcińskim.
19 listopdada (sobota) 2022 o godzinie 18:00 w sali widowiskowej odbędzie się koncert uczestników wieńczący Masterclass.
W tym samym dniu w godzinach przedpołudniowych odbędą się próby do koncertu.
Koncert będzie również przesłuchaniem do renomowanej włoskiej agencji operowej PB Music.
Warunkiem przystąpienia do udziału w lekcjach jest wysłanie drogą mailową:
– krótkiego CV ze zdjęciem
– nagrania jednego utworu w formacie mp3
– wypełnionego i podpisanego formularza zgłoszeniowego
– podpisanego oświadczenia
na adres: kontakt@operamasterclass.pl
(Formularz zgłoszeniowy, oraz oświadczenie są do pobrania w zakładce „Pliki do pobrania”)
Do uczestnictwa w Masterclass zostanie zaproszonych maksymalnie 16 osób zakwalifikowanych na podstawie nadesłanych dokumentów.
Wybrani uczestnicy dostaną propozycje udziału w spektaklach operowych, za które otrzymają honorarium solisty.
O zakwalifikowaniu się kandydaci zostaną powiadomieni drogą mailową do dnia 5 listopada 2022. Organizator zapewnia akompaniatora.
Koszt uczestnictwa w Masterclass: 1000 zł
(płatne po decyzji o zakwalifikowaniu uczestnika do udziału w Masterclass) Uczestnik pokrywa swoje koszty zakwaterowania ,dojazdu i wyżywienia.
W sprawach organizacyjnych prosimy dzwonić pod numer telefonu: 664 351 219
Bruna Baglioni
Bruna Baglioni zadebiutowała na Festiwalu „Due Mondi” w Spoleto w operze „Borys Goudunow” Modesta Musorgskiego. Wkrótce potem znalazła się w Bolonii w wielkiej produkcji „La Favorita” Donizettiego, gdzie wystąpiła z Luciano Pavarottim. Ta produkcja wprowadziła ją do najważniejszych oper na całym świecie, w tym w La Scali w Mediolanie, gdzie z sukcesem śpiewała z główne role mezzosopranowe, tj.: tytułowa „La Favorita”, Ulrica w „Balu maskowym” Verdiego , Adalgisa w „Normie” Belliniego, Santuzza w „Cavalleria Rusticana” Mascagniego.
„Teatro alla Scala” zapoczątkował jej błyskotliwą karierę we włoskich teatrach, tj.: „Opera Rzymska”, „La Fenice” w Wenecji, „Teatro San Carlo” w Neapolu, „ Teatro Regio” w Turynie, „Arena di Verona” itp .; oraz w najznakomitszych teatrach na świecie, tj.: „Opera Paryska”, „Metropolitan Opera” w Nowym Jorku, „Covent Garden” w Londynie, „Wiener Staatsoper”, „Bayerische Staatsoper” w Monachium, „Deutsche Oper” w Berlinie itd.
Bruna Baglioni jest szczególnie utożsamiana z rolą Amneris w „Aidzie” Verdiego, którą to rolę śpiewała w najlepszych teatrach na całym świecie.
Współpracowała ze światowej sławy dyrygentami m.in.: Vittorio Gui, Humanitas Gavazzeni, Giuseppe Patanè, Claudio Abbado, Francesco Molinari-Pradelli, James Levine, Nello Santi, Giuseppe Sinopoli, Zubin Metha, Daniel Oren, Patrick Fourniller, Fabio Luisi, Bruno Haithink, James Conlon, Nicola Luisotti itp.
Artystka brała udział w wielu tournèe, m.in.: „ Teatro alla Scala” w Moskwie (z tej okazji zostało nagrane CD) , jako Dalila w operze „Samson i Dalila” w amerykańskim tournèe „Metropolitan Opera”. Tę samą rolę zagrała w Korei Pd., Japonii i w londyńskiej „Covent Garden”.
Brała udział w nagraniach DVD opery „Don Carlos” Verdiego w „Covent Garden”; „Nabucco” i „Aidy” Verdiego w „Arena di Verona”, a także CD- „Giocondy” Ponchiellego w nowojorskiej „Metropolitan Opera” .
Dziś artystka poświęca się wprowadzaniu młodych śpiewaków w tajniki techniki wokalnej i interpretacji w akademiach oraz na kursach mistrzowskich we Włoszech i na całym świecie, m.in.: w USA, Brazylii, Niemczech, Bułgarii, Korei Południowej, Japonii, Chinach, Turcji.
Maestra Bruna Baglioni jest konsultantem wokalnym w „Teatro Goldoni” w Livorno.
Często zasiada w jury międzynarodowych konkursów wokalnych, m.in.: „Konkursie Marii Callas” w Sao Paulo (kwiecień 2013), „Martinelli Pertile” w Padwie (czerwiec 2013), „Elena Nicolai” w Bułgarii (listopad 2013), casting w „Teatro Rosetum” w Milano (grudzień 2013/2014), „OpenOpera” (kwiecień 2015), casting do opery „Aida” dla Narodowego Instytutu Opery i Poezji we Włoszech w „Arena di Verona” (grudzień 2011), konkurs „Omega” we Florencji (kwiecień 2014).
Artystka niezmiennie pokazuje, że praca nad techniką wokalną jest znaczącym elementem rozwoju rzadkiego i cennego instrumentu jakim jest głos.
Marta Kosielska
Ukończyła trzy kierunki studiów: Stosunki międzynarodowe (UŁ), Edukację artystyczną z dyrygenturą chóralną (AM Łódź) oraz Dyrygenturę symfoniczno – operową (UMFC Warszawa). Już w trakcie studiów na UMFC związała się ze sztuką operową pracując przy projektach wystawionych w Filharmonii Gorzowskiej, Operze Narodowej, Teatro Lope de Vega (Sewilla), Cemal Resit Rey Concert Hall (Stambuł) oraz Warszawskiej Operze Kameralnej.
Od 2014 roku związana jest z Teatrem Wielkim w Łodzi, w którym jako dyrygentka poprowadziła następujące opery i operetki: „Madame Butterfly”, „Turandot” G. Pucciniego, „Tramwaj zwany pożądaniem” A. Previna, „Baron cygański”, „Noc w Wenecji”, „Zemstę nietoperza” J. Straussa. W 2019 r. była kierownikiem muzycznym opery komicznej Donizettiego „Viva la Mamma” reżyserii Roberto Skolmowskiego.
Od 2017 roku współpracuje z Fundacją AVANGART w charakterze dyrygentki, pianistki i aranżerki. Przygotowała i poprowadziła Galę Finałową II, IV, V, VI i VII Mazurskiego Festiwalu Operowego BELCANTO, operę „Cyganeria” G. Pucciniego (2017), operę „Cyrulik Sewilski” G. Rossiniego (2020), „Straszny Dwór” S. Moniuszki (2021) i operetkę „Księżniczka Czardasza” I. Kalmana (2018, 2021).
Michał Lenarciński
Michał Lenarciński to publicysta, krytyk muzyczny i teatralny, reżyser. Absolwent Wydziału Radia i Telewizji im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach i Międzyuczelnianych Studiów Podyplomowych Akademii Muzycznej w Krakowie i krakowskiej Akademii Teatralnej im. Stanisława Wyspiańskiego na kierunku Reżyseria opery i innych form teatru muzycznego.
Z Fundacją AVANGART współpracuje od roku 2018 (reżyseria „Księżniczki czardasza” E. Kalmana). „Cyrulik sewilski” G. Rossiniego w 2020 roku to jego kolejna realizacja dla Mazurskiego Festiwalu Operowego. Zajęcia z Michałem Lenarcińskim w ramach Masterclass Bruny Baglioni obejmują zakres pracy nad rolą operową z uwzględnieniem intencji i motywacji postaci zawartych w partyturze .
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa , zgodnie z art. 80 ust.. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych.